A/B testing voor optimaal rendement
Bij ZEB multi-brand fashion store zagen ze een verschil in conversie tussen de mobiele webshop en de desktop versie. Smooth onderzocht de zaak en adviseerde een wijziging in de mobiele navigatie. Via A/B testing zochten we uit wat de conversie op mobiel kon verhogen. En met resultaat!
- A/B testing
- UX/UI optimalisatie
- CRO optimalisatie
Mensen kopen tegenwoordig meer en meer online via hun mobiele telefoon: snel tijdens de middagpauze, snel tijdens het wachten aan de kassa in de supermarkt, … Daarom is mobile first vandaag dé standaard in online verkopen.
Smooth adviseerde daarom een wijziging in de mobiele navigatie. Een klik op een categorie (bv. kleding) verwees klanten door naar een groot assortiment. Daarop moesten klanten klanten filters (bv. type = broeken) toepassen om tot hun gewenste product(en) te komen.
Minder clicks leidt algemeen tot minder frustraties bij een klant en dus tot een lagere exit rate. Waarom dus niet bij een klik op een categorie (bv. kleding) de navigatie verder laten openen naar de onderliggende categorieën (bv. broeken)?
Maar wijzigingen doorvoeren vanuit buikgevoel is not done. Daarom eerst A/B testing! Want meten is weten!
We have a winner!
Het resultaat van de A/B test mag er zijn! Gedurende de periode van 14 dagen dat de A/B test actief was, genereerde variant B een 20% hogere revenue ten opzichte van variant A.
Dankzij de A/B testing heeft ZEB variant B geïmplementeerd op zijn e-shop. En niet alleen op die van ZEB maar ook op die van zusterbedrijf PointCarré!


Variant B genereerde een 20% hogere omzet ten opzichte van variant A.
Joep Strik
Digitale Marketeer

