CPC en CPM? Subtiel verschil met een grote impact

Online advertenties worden verkocht volgens een aantal prijsmodellen. De meest populaire zijn CPM en CPC. Wanneer gebruik je nu welke? Voordat die vraag beantwoord kan worden, moet je het verschil kennen. Wij beantwoorden in deze blog het verschil tussen CPM en CPC.

verschil cpc cpm

CPC vs CPM

De twee voornaamste prijsmodellen bij het verkopen van online advertenties
zijn:

CPM = Cost per mille of te wel 1000 impressies

  • Dit betekent dat er alleen kosten in rekening gebracht worden wanneer de advertentie 1000 keer werd getoond

CPC = Cost per click

  • Dit betekent dat er alleen kosten in rekening gebracht worden wanneer
    iemand op je advertentie klikt.

Wanneer CPC of Cost per click?

Beide zijn waardevolle prijsmodellen, maar als je opzoek bent naar conversies en acquisities kan je best gaan voor een CPC model. Dan betaal je enkel als een bezoeker effectief in interactie treedt met je advertentie. Op deze manier maximaliseer je de ROI. Zo is het aanbevolen om bij een CPC strategie je banner te doen overeenstemmen met wat je wil verkopen of bereiken, dan kan je er zeker van zijn dat het dat ook is wat de gebruiker effectief wil zien.

Wanneer CPM of Cost per mille gebruiken?

Ben je eerder opzoek naar brand awareness dan is CPM een slimmere keuze. Zo krijgen bezoekers effectief een impressie van je bedrijf. Let wel, je betaalt hier het volledige bedrag, zelfs als je geen enkele klik hebt op je advertentie. Daarom is het ook belangrijk om je CTR (click through rate) in de gaten te houden. Als je CTR hoog ligt, dan kan je voor hetzelfde bedrag meer kliks halen uit je CPM advertentie dan uit je CPC advertentie. Hier is het dan ook de boodschap om het uiterlijk van je advertentie zo attractief mogelijk te maken zodat gebruikers er zeker op zullen klikken.

Het toch liever uitbesteden aan een professional? Boek een van onze media buyers!

    Hogere conversie voor Eurotuin webshop

    Smooth hielp het Eurotuin-team met een webmaster & e-commerce manager om het algemeen management van eurotuin.be over te nemen. Het doel? de webshop laten groeien!

    Lees meer
    webmaster Smooth J&J

    Smooth leverde een voltijdse webmaster en functioneel analist aan die onmiddellijk meerwaarde kon bieden aan de uitbouw van een jamstack-based platform.

    Lees meer
    Smooth PointCarré Magento

    Smooth leverde onmiddellijk een webmaster aan die voorzag in de content inrichting van dé multi-merkenretailer in Wallonië.

    Lees meer