Een rebranding, hoe begin je er aan?

Dat we onlangs van naam en huisstijl veranderd zijn, dat las je hier al. Maar hoe begin je eigenlijk aan zo'n rebranding? Een rebranding dat doe je niet alleen. Met het team hebben we samen bepaald waar Smooth voor staat, en het visuele werk hebben we uitbesteed aan ons zusterbedrijf Sidekick.

Missie, Visie & Waardes

Met het volledige Mirror-team zijn we gestart met het uitwerken van een nieuwe missie, visie en het bepalen van onze doelen. Deze dingen vormen namelijk de basis van elke merkidentiteit. Bij de uitwerking hiervan kwam al snel naar voor dat klanten voor ons het epicentrum zijn. Ze dienen in ons opzicht steeds centraal te staan. Wat nog belangrijker hierbij is, is de weg die zij moeten bewandelen om tot hun eindoel te geraken: de customer journey.  

Met deze pijlers in gedachten vormden we onze nieuwe missie, visie en purpose:

  • Vision: We want to become full journey customer experience experts
  • Mission: By offering experienced consultants that can help you grow from the first touchpoint (marketing) to the last (operations) 
  • Purpose:  Because we believe that a frictionless journey is a continuous thing

Twee teams, 1 brand

Met oog op de nieuwe visie, visie en purpose kwamen we tot de conclusie dat de naam “Mirror” eigenlijk niet meer paste in dat verhaal. We begonnen te brainstormen en al snel kwamen er woorden naar boven zoals frictionless, flawless, easy, peace of mind, … Om uiteindelijk unaniem op het woord Smooth te vallen.

De naam Smooth was geboren, en we waren inmiddels allemaal akkoord met onze customer centric visie. Er was echter nog een element dat in onze branding verwerkt moest worden: Het verenigen van onze twee verschillende teams onder 1 brand: het marketing team en het operations team.

Ons marketing team staat voor het traject naar de website, het operations team voor het traject op de website. Beide teams zijn heel verschillend, maar toch kunnen we niet zonder elkaar. Onze klanten hebben namelijk vaak aan beide behoefte. In de rebranding moest ook dat sterk naar voor komen: 1 vloeiende overgang tussen marketing en operations. Een smooth customer journey zowel voor de eindklanten als voor onze eigen klanten.

Uitwerking van de huisstijl: Verzusteren met Sidekick

We hadden onze naam, missie, visie en waardes, enkel de visuele uitwerking ontbrak nog. Voor die expertise hebben we beroep gedaan op ons zusterbedrijf Sidekick.
Sidekick is gespecialiseerd in branding en communicatie en dus voor ons de ideale partner voor het uitwerken van onze nieuwe brand.

Brandidentity: Van idee tot concept

Om onze brandidentity in kaart te brengen, organiseerde Sidekick enkele workshops met ons. De bedoeling van deze workshops is om het merk en de klant goed te begrijpen.

  • Voorstelling van het merk: We stelden onze missie, visie en waardes voor zodat Sidekick een beeld kreeg van waar we met Smooth heen willen.
  • Brand Identity oefening: Deze oefening gaat dieper in op onze kernwaardes. Waar staat Smooth echt voor? Hoe willen we ons in de markt zetten? Waar hechten we belang aan en waarom?
  • Style-tinder: Tenslotte kregen we Tinder-gewijs een heel scala van logo’s en stijlen voorgeschoteld om een stijlbepaling te doen. Zo kreeg de designer een beeld van welke stijlen kunnen en welke niet.

Visuele uitwerking

Na de workshops had Sidekick voldoende informatie om met onze huisstijl aan de slag te gaan. Digital Designer Annelies ging voor ons aan de slag.

Annelies


Wie is Annelies?

  • Digital Designer
  • 1 jaar bij Sidekick
  • Rebrandings op de teller: 25
  • Creatieve duizendpoot en een visuele denker

Wat ik zo fijn vind aan het uitwerken van een nieuwe huisstijl is dat je een bedrijf een nieuwe energieboost kan geven. Samen tot een nieuwe uitstraling komen die exact de kernwaarden van het bedrijf weerspiegelen vind ik enorm fijn om te doen. Als klanten dan achteraf superblij zijn met de uitwerking en hun merk er meteen in herkennen geeft me dat enorm veel voldoening.

Een huisstijl straalt de visuele identiteit uit van een merk. Op deze manier maak je het verschil in hoe je overkomt bij klanten en welk gevoel ze krijgen bij je bedrijf.

Annelies

Annelies is gestart met de vormgeving van het nieuwe logo. Hoe dat logo eruit ziet kan je intussen overal zien op onze website. Maar wat representeert het eigenlijk? 

  • Annelies koos voor een schreefloos font (sans serif) voor een modernere look. 
  • De letters zelf zijn niet in kapitalen geschreven om de toegankelijkheid te bewaren. 
  • De letters ‘O’ zijn mooi rond gemaakt zodat ze extra opvallen in het logo.
  • Daarnaast is er ook extra ademruimte gecreëerd tussen de letters van Smooth.

Op deze manier is het logo van Smooth ook heel smooth om naar te kijken.

Grafische elementen van de huisstijl

De grafische uitwerking van een huisstijl gebeurd volgens een vast proces bij Annelies:

  1. Eerst maakt ze een moodboard die haar inspiratie geven voor het merk vorm te geven
  2. Vervolgens bekijkt ze welke grafische elementen ze kan gebruiken die passen bij het logo. Deze elementen worden uitgewerkt in Illustrator, wat matcht met het logo wordt apart bewaard. 
  3. Tenslotte worden alle elementen samengevoegd in een styleguide waarin alles samensmelt tot een nieuwe huisstijl. 

Ook hier is zorgvuldig nagedacht over de vormgeving en wat deze uitstraalt:

  • De organische figuren van Smooth representeren de vlotheid van het bedrijf. Ze staan ook voor een bedrijf dat in beweging is. Het heeft ook een speels karakter, zonder dat het kinderachtig wordt. 
  • De twee diensten zijn elk voorgesteld door een andere kleur: Groen voor operations en oranje voor marketing. De uitdaging was om deze twee kleuren in harmonie te brengen met elkaar zonder dat het té zwaar werd en zo ontstond de gradiënt.
  • De gradiënt: Het samenvloeien van beide diensten in harmonie met elkaar met oog op de klant
  • De typografie bestaat uit een Google font zodat een goede online implementatie verzekerd is. 

Het resultaat? 

Het uiteindelijke resultaat is een mooie nieuwe brand met een duidelijke stijlgids. De nieuwe brand straalt een vlotte samenwerking uit met een hip/dynamisch bedrijf waar veel zin is om erin te vliegen. Modern en mee met de laatste trends op vlak van digitale marketing en e-commerce.
Maar vooral een vlotte en duidelijke communicatie en samenwerking waarin klanten centraal staan.

Smooth – We help your company grow from the first touchpoint to the last. 

Managing Partner

Olivier

Nood aan een smoothie en een babbeltje?

Neem vrijblijvend contact op met ons!

    Hogere conversie voor Eurotuin webshop

    Smooth hielp het Eurotuin-team met een webmaster & e-commerce manager om het algemeen management van eurotuin.be over te nemen. Het doel? de webshop laten groeien!

    Lees meer
    webmaster Smooth J&J

    Smooth leverde een voltijdse webmaster en functioneel analist aan die onmiddellijk meerwaarde kon bieden aan de uitbouw van een jamstack-based platform.

    Lees meer
    Smooth PointCarré Magento

    Smooth leverde onmiddellijk een webmaster aan die voorzag in de content inrichting van dé multi-merkenretailer in Wallonië.

    Lees meer