Hoe gebruik je Channable voor een next level performance ervaring?

Al je producten uit je webshop op een aantrekkelijke manier adverteren op alle mogelijke kanalen is een erg tijdrovende en zo goed als onmogelijke taak. Gelukkig bestaan er tools op de markt die ervoor zorgen dat je deze taak kan automatiseren. Bij Smooth gebruiken we hiervoor Channable. Channable is een veelzijdige tool die het beheren en exporteren van je product feed veel eenvoudiger maakt. Met Channable kunnen gebruikers feeds aanmaken, optimaliseren en exporteren naar meer dan 2.500 internationale export kanalen. Voorbeelden van zo’n export kanalen zijn Facebook, Google Merchant Center, Affiliate en Marktplaatsen. 
Hoewel de focus vandaag zeer hard op marktplaatsen ligt, gaan we vandaag dit onderwerp proberen vermijden en zoveel mogelijk focussen op het next level gebruik van Channable en de daarbij horende export kanalen in functie van performance marketing zoals Google Ads (Shopping & Search). Zodat je niet alleen het promoten van je producten kan vereenvoudigen, maar er vooral het maximale uit kan halen!
Channable voor next level performance

Next level toepassingen met een enorme impact op de groei van je webshop

Met de tools van Channable kan je goed opgemaakte en foutloze product- en tekstadvertenties van hoge kwaliteit maken. Met behulp van de Channable SEA-tool kan je duizenden dynamische tekstadvertenties maken voor Google Ads en Bing Ads op basis van jouw productgegevens.

Een ander groot onderdeel van Channable is een PPC-tool waarmee je eenvoudig kanaal gebaseerde dynamische Google Ads- en Bing Ads kan maken om gepersonaliseerde advertenties voor je volledige product funnel te maken. Channable biedt een cloud-gebaseerde data flow management tool die online adverteren sterk vereenvoudigt voor online winkels.

1. POAS - Profit On Ad Spend

De meesten zijn tegenwoordig goed vertrouwd met de term ROAS, ook wel de Return On Ad Spend. Bij het instellen van bijvoorbeeld je Google Shopping campagnes berekent Google een ROAS om te bepalen of je campagnes een hoge of lage performantie score heeft. Zo’n ROAS is in de meeste gevallen berekend op de conversiewaarde die Google Ads doorkrijgt van je webshop en dus doelt op de omzetwaarde van je producten. Op zich geen volledig verkeerde strategie, maar omzet zegt niets over de marge op bepaalde producten. 

Omzet houdt geen rekening met aankoopprijs en verzendkosten. Net daarom berekenen wij bij Smooth op basis van je aankoopprijs en verzendkosten de marge per product. Zo kunnen we producten categoriseren met hogere en lagere marges en via de Profit On Ad Spend beter berekenen wat de echte performantie van je Google campagnes zijn. 

2. Rotatie

Bij Smooth gebruiken we ook de rotatie van producten om jouw advertentiebudget beter in te zetten. Producten die organisch beter verkopen kunnen we dagelijks van categorie verschuiven om harder op te gaan adverteren. Zo trekken we nieuwe klanten aan die de website nog niet kenden en via Google op zoek gaan naar producten die seizoengevoelig zijn. Afhankelijk van de campagne sluiten we ook bepaalde producten uit, zodat we door marketingacties geen vertekend beeld krijgen in functie van de rotatie van onze producten. Bij een aantal van onze klanten combineren we zowel POAS als rotatie. Dit zijn onze ‘high runners’ waarop onze klant grotere marges neemt.

3. Webshop integraties

Vandaag bestaan er gelukkig tal van API connectors die standaard geïntegreerd zitten in bepaalde webshops om de koppeling van je webshop en Channable te vereenvoudigen. Bij Smooth werken we vaak met Magento (Adobe Commerce), Shopify en Shopware en bestaan er eenvoudige manieren om je product feed te verbinden met Channable. Afhankelijk van de data die naar je webshop wordt gestuurd kunnen we met die data aan de slag om naar de verschillende kanalen te kunnen exporteren. Hoe meer data er naar de webshop gaat, hoe meer wij kunnen gebruiken om custom campagnes aan te maken. 

4. Categorisatie

Het categoriseren van producten wordt in Channable vaak onderschat. Toch is het van cruciaal belang dat producten worden toegewezen aan de juiste Google Categorie. Op je eigen webshop worden er soms andere onderverdelingen gemaakt die Google niet kan herkennen. Door het correct toewijzen van de Google Product Categorie zorg je ervoor dat je ook in Merchant Center in de juiste categorie van Google gevonden wordt. Dit zorgt voor een snellere organische visibiliteit van je producten in Google Shopping. Dit is voornamelijk van belang bij producten met een specifieke niche productomschrijving. Uiteraard is datakwaliteit hier ook van belang. 

5. Custom labels

Het verrijken van data kan in Channable via ‘custom labels’. Met deze custom labels kan je bijvoorbeeld snel op Facebook een aangepaste product set aanmaken op basis van de producten uit je nieuwste folder. Sommige van onze klanten willen op basis van de collectie, nieuwe klantsegmenten proberen aanspreken. Dit alles is eenvoudig op te lossen in Channable, waarbij we op maat geautomatiseerde campagnes kunnen gaan genereren waar geen manueel werk meer voor nodig is. We hoeven enkel de regels van het spel te bepalen. 

6. Smart Shopping

In Channable kan je rechtstreeks geautomatiseerde smart shopping campagnes opzetten zonder al te veel moeite. Vaak creëren we productgroepen op basis van categorieën. Ook in deze opstelling kan je gaan bekijken welke producten met hoge marge beter of minder goed werken. Het is ook mogelijk om productgroepen aan te maken op basis van een veelgezocht merk. Eerlijkheidshalve gebiedt het ons om te zeggen dat Channable ideaal is om je volledige productfeed geautomatiseerd te kunnen adverteren, zeker wanneer het om producten gaat met een hoge rotatie. Toch is het verstandig om producten of categorieën die een iets langere rotatieduur hebben, uit te sluiten uit het geautomatiseerd proces en manueel te gaan bijsturen of opnieuw in te stellen

7. Dynamisch bouwen

Met Channable kan je via regels dynamische advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden bouwen. Op basis van verschillende dynamische velden kan je met 1 template – afhankelijk van je productfeed – een veelvoud van advertenties gaan opstellen. Zo kan je voor je advertenties templates bouwen op basis van het door je klant gezochte zoekwoord, je USP’s, de omschrijving van je product, de accurate prijs van je product, … 

Het instellen van zoekwoorden werkt exact hetzelfde. Wil je via de template gaan targeten op zoekwoorden die vanuit de feed het merk (bijvoorbeeld Gardena), productcategorie (bijvoorbeeld tuinslang) of wil je liever combineren (bijvoorbeeld Gardena tuinslang)? Al deze zoekwoorden kunnen dynamisch opgebouwd worden en vervolgens geselecteerd worden om de zoekwoorden breed, exact of via een woordgroep te targeten. 

Channable automated search ads

Veel producten en goede data? Automatiseren die handel!

Channable is kortweg een ideale tool wanneer je een groot assortiment van producten hebt waarbij het onmogelijk is om voor al deze producten manueel een feed te gaan opbouwen en advertenties te voorzien. De mogelijkheden met Channable zijn enorm en kunnen de conversies in je webshop een flinke boost geven. Alles start echter met een goede product feed. Enkel met kwalitatieve product data kan je jouw marketing activiteiten gaan automatiseren en het maximale halen uit een tool als Channable.

Webmaster & Channable Expert

Yori

Benieuwd naar de automation mogelijkheden voor jouw productfeed?

Onze Channable experts pluizen het graag voor je uit!

    Hogere conversie voor Eurotuin webshop

    Smooth hielp het Eurotuin-team met een webmaster & e-commerce manager om het algemeen management van eurotuin.be over te nemen. Het doel? de webshop laten groeien!

    Lees meer
    webmaster Smooth J&J

    Smooth leverde een voltijdse webmaster en functioneel analist aan die onmiddellijk meerwaarde kon bieden aan de uitbouw van een jamstack-based platform.

    Lees meer
    Smooth PointCarré Magento

    Smooth leverde onmiddellijk een webmaster aan die voorzag in de content inrichting van dé multi-merkenretailer in Wallonië.

    Lees meer